Hjelp ved dødsfall

Hvordan Færder Begravelsesbyrå kan bistå gjennom hele prosessen

Vi i Færder Begravelsesbyrå er her for å hjelpe og bistå deg gjennom hele prosessen etter et dødsfall. Nedenfor finner du informasjon om hva som skjer når et dødsfall inntreffer, og hvordan vi kan hjelpe deg med de nødvendige stegene.

Dødsfall på sykehjem eller sykehus

  • Når et dødsfall skjer på et sykehjem eller sykehus, vil en lege bli tilkalt for å fylle ut dødsattesten digitalt.

Dødsfall i hjemmet

  • Hvis dødsfallet skjer i hjemmet, må de pårørende selv ta kontakt med en lege eller legevakt.
  • Det er viktig at dødsattesten er utfylt før avdøde kan hentes.

Henting av den døde

  • Avdøde kan enten hentes på båre eller i kiste.
  • Hvis avdøde skal hentes i kiste, må en kiste velges før transporten skjer.

Videre planlegging

Vi ønsker å gjøre en avtale for en samtale og videre planlegging av gravferden, slik at vi kan tilpasse tjenestene etter dine behov og ønsker.

Tiden mellom død og seremoni

Dødsfall på institusjon eller sykehus

  • Ved dødsfall på en institusjon eller sykehus vil avdøde enten bli lagt på et kjølerom eller fraktet til et kapell.

Dødsfall i hjemmet

  • Hvis dødsfallet skjer i hjemmet, vil vi, etter avtale med de pårørende, bringe avdøde til nærmeste sykehus eller kapell.

Tilgjengelighet

Færder Begravelsesbyrå er tilgjengelig for deg hele døgnet. Vår døgnåpne vakttelefon sikrer at vi kan bistå deg når som helst, uansett tidspunkt.

Syning

Syning er et uttrykk som brukes når de pårørende ønsker å se den avdøde. Dette kan skje enten når avdøde ligger i en seng, på en båre eller i en kiste.

Syning hos Færder Begravelsesbyrå

  • Hos Færder Begravelsesbyrå koster det ingenting hvis de pårørende ønsker å se den døde.
  • Ved dødsfall på sykehjem eller sykehus er det vanligvis mulig å se den døde på rommet umiddelbart etter dødsfallet.
  • Det er også mulig å se den døde når hen er lagt i kisten.

Påkledning av den døde

  • Avdøde kan kles i en hvit skjorte eller i egne klær som de pårørende velger.

Personlige gjenstander i kisten

  • Det er anledning til å legge nedbrytbare gjenstander i kisten, som for eksempel foto, tegninger, blomster eller andre minner.
  • Gjenstander i glass eller metall bør unngås.

Avskjed med prest eller musikk

  • Hvis de pårørende ønsker det, kan en prest eller annen person være til stede under avskjeden og si noen ord, eller det kan være musikk under seremonien.

Praktisk informasjon

Når noen går bort, er det mange praktiske spørsmål som må tas stilling til. Hos Færder Begravelsesbyrå er vi her for å veilede deg på en trygg og omsorgsfull måte gjennom alle de nødvendige detaljene, slik at du kan fokusere på en verdig avskjedsstund.

Vi er her for å hjelpe deg med:

  • Planlegging av gravferden
  • Valg av seremoni og lokasjon
  • Koordinering med prest, musikk eller andre deltakere
  • Transport og håndtering av avdøde
  • Administrativt arbeid, som papirarbeid og dødsattest

Vi vil sørge for at alle detaljer blir tatt hånd om, slik at du får støtte gjennom hele prosessen.

Hva kan vi hjelpe til med

Hos Færder Begravelsesbyrå bistår vi med alle praktiske oppgaver knyttet til en gravferd. Vi er her for å støtte deg gjennom hele prosessen og sørge for at alt blir ivaretatt på en respektfull måte.

Vi kan hjelpe med:

  • Henting og stell av avdøde
  • Transport av avdøde til ønsket sted
  • Kontakt med offentlige myndigheter, inkludert dødsattest og andre nødvendige papirer
  • Dødsannonser i valgte aviser
  • Gjennomføring av seremoni og eventuelt minnestund
  • Bestilling av kister og urner
  • Bestilling av gravminner (gravsteiner)
  • Bestilling av blomster til seremoni eller gravsted

Vi sørger for at alle detaljer rundt gravferden blir tatt hånd om, slik at du kan fokusere på å ta avskjed.

Samtale

Den første henvendelsen til et begravelsesbyrå skjer ofte kort tid etter dødsfallet. Som pårørende kan det være godt å få svar på de spørsmålene du måtte ha. Vi vil også ha behov for noe informasjon om den avdøde, slik at vi kan forberede den videre prosessen.

Planleggingsmøte (konferanse)

Vi avtaler et tidspunkt for en samtale, også kalt konferanse, hvor vi sammen planlegger selve gravferden og andre nødvendige detaljer.

Konferansen kan holdes:

  • Ved vårt hovedkontor på Sem, Semsbyveien 79
  • På Nøtterøy, Smidsrødveien 11
  • I Larvik, Elveveien 35
  • Eller i ditt hjem, om det er ønskelig.

Dekningsområde

Vi dekker hele Vestfold, fra Sande i nord til Larvik i sør.

Dødsannonse

Dødsannonse

En dødsannonse kan publiseres både før eller etter en seremoni, avhengig av om seremonien skal være offentlig eller holdes i stillhet. Annonsen kan også inneholde informasjon om ønskede gaver eller takk til personer som har vært til hjelp og støtte.

Vi hjelper deg med:

  • Utforming og innsendelse av dødsannonse til avisen, både for trykk og nett.
  • Publisering av annonsen på Vareminnesider.no, hvor det kan opprettes en egen minneside for hilsener og informasjon.

En digital minneside gir en vakker mulighet for venner og familie til å dele hilsener og minner.

Gravferdsloven

I henhold til Gravferdsloven skal en gravferd normalt finne sted innen 10 virkedager etter dødsfallet.

Det er familiens formelle representant som har ansvar for å håndtere dette, vanligvis en av de nærmeste pårørende, som ektefelle eller barn. Representanten må være fylt 18 år og vil fungere som kontaktpunkt både overfor oss som begravelsesbyrå og det offentlige.